Istanbul

Første dag var den eneste med regn

Read this post in English

Så sluttede ferien, og jeg er tilbage fra Istanbul. Snøft, jeg kunne sagtens bruge mere tid i byen, så jeg vender stærkt tilbage en anden gang på en forlænget weekend eller lign., regner jeg med.

Vi fløj derned med Pegasus Airlines. Det var ganske udmærket og meget billigt, hvis man er til uortodokse rejsetider, så som meget sent, og så kan man jo bruge pengene på andre ting. Vi landede derfor meget tidligt i Istanbuls Sabiha Gökçen Airport og efter en bustur ankom vi til vores hotel, The Golden Crown, som også var ganske udmærket og havde en fabelagtig beliggenhed i gå-afstand fra Hagia Sofia, Den Blå Moske, Cisternen, Hippodromen, Mosaikmuseet og den store bazar. Førstedagen brugte vi på at gå rundt i området omkring hotellet og en tur i den Blå Moske, da vi var ret matte i koderne efter at have været vågne hele natten, og vi afsluttede dagen i den store bazar efterfulgt af dejlig tyrkisk mad, nemlig pandekager kaldet gözelme (?), som er meget lækre.

Næste dag begyndte vi ved Hippodromen, Slangesøjlen og den ægyptiske Obelisk, inden turen gik til Basilika Cisternen, som var meget imponerende. Der er dog både vådt og glat dernede, så fornuftigt fodtøj er en god idé! Derefter gik turen til den ægyptiske bazar eller krydderibazaren, som handler mere med mad end den store bazar, men der er stadig en god del tørklæder, tæpper, puder og andet at finde der. Der var knapt så mange mennesker, og selve bazaren er heller ikke så stor, hvilket gjorde, at jeg bedre kunne lide at drysse rundt der. Derefter gik turen over vandet til Galatatårnet og det Svenske Forskningsinstitut i Istanbul, hvor vi fik et foredrag om Constantinopel.

Den brændte søjle

Aftenen blev afsluttet med kebab (nok den bedste jeg nogensinde har fået) ved Çemberlitaş, en søjle som Constantin den store rejste i 330, da han erklærende byen for det nye Rom.

Næste dag stod den på Hagia Sofia, som er ganske ligeså imponerende, som alle siger. Desværre gør billeder ikke bygningen ret, så jeg vil i stedet anbefale et besøg der! Det er meget spændende at se, de ændringer i udsmykningen, der er blevet foretaget, da bygningen gik fra at være kirke til at være moske. Efter Hagia Sofia var det tid til en sejltur på Bosporus.

Byen gør sig rigtigt godt fra vandsiden, så det kan varmt anbefales, selvom bådene er små og gynger. Efter sejlturen tog vi på Istanbuls arkæologiske museum. Museet er ikke uoverskueligt stort, men har faktisk en passende størrelse, så når du har set det sidste, er man også mæt af indtryk og trænger til en forfriskning.

Galatabroen

Den følgende dag skulle vi besøge et privat universitet, Koç University, som ligger i den rige del af byen. Universitet er godt bevogtet og noget af en oplevelse. Campus indeholder alt fra bank og posthus over butikker og cafeer til skøjtebane og fitness center. De studerende behøver aldrig forlade området. Efter universitetsbesøget skulle vi i Hamam. Det var utroligt lækkert, når man først lige kom sig over, at det var en fremmed kvinde der skrubbede, indsæbede og masserede en, mens man kun var iført trusser. Bagefter sad man i det varme og temperede vand, og der var også mulighed for oliemassage, hot stone massage og manicure. Aftenen afsluttedes med endnu en lækker fællesspisning.

Topkapi

Fredag var paladsdag. Vi skulle se det imponerende Topkapı-palads, som var residens for sultanen indtil 1856. Der var pænt mange turister, selvom det var uden for sæsonen, men paladset er rigtigt flot og meget imponerende. Det koster også at komme ind efter tyrkiske standarder, men ses skal det jo. Vi valgte også at betale ekstra for at se haremmet, og jeg syntes det var alle pengene værd. Det giver et fint indblik i det private liv, hvor resten er den offentlige del af paladslivet. Derudover er der færre turister der. Efter paladset skulle vi retur til hotellet for at høre et foredrag af Pola Rojan, som er korrespondent for Jyllandsposten, som talte om de aktuelle politiske forhold i Tyrkiet, og det var hamrende interessant! Aftensmaden stod på Iskender Kebab (Iskender er tyrkisk for Alexander), inden vi fik en lille drink. Jeg fik opdrevet Archer’s Peach Schnaps til min store glæde, selvom Raki er det man bør drikke!

Lørdag var afsat til Balat, den gamle græske bydel, hvor der nu  nærmest kun bor romaer. Det økumeniske patriarkat holder stadig til i bydelen, så vi var rundt for at kigge på kirken, bl.a. St. Stafans kirken, der er lavet i jern og Chora-kirken, som er en fantastisk smuk kirke! Der er de smukkeste mosaikker, og der er mange af dem! Efter Balat fortsatte vi i mosaikkernes tegn og tog tilbage til Sultanahmet for at kigge på Mosaikmuseet, der indeholder resterne af en gigantisk gulvmosaik fra Kejserens palads i Constantinopel.

Dyremosaik

Sidste dag skulle vi først flyve sent, så derfor brugte vi dagen på at gå på Istanbul Modern og Pera Museum, for at se noget lidt nyere. Begge museer kan anbefales, men Pera Museum faldt mest i min personlige smag, da jeg var meget glad for at kunne se de gamle malerier af Istanbul og sammenligne med mine egne oplevelser.

For at samle op på det hele vil jeg sige, at byen er noget af det reneste og pæneste jeg har været i. Vi kunne herhjemme godt lære noget af dem ved ikke at lade vores skrald flyde på gaderne! Stemningen i byen var også fantastisk, og jeg følte mig på intet tidspunkt utryg. Folk var meget venlige og hjælpsomme, så jeg kunne bestemt godt tænke mig at komme tilbage til Tyrkiet og Istanbul igen!

Se også min rejsebeskrivelse fra Budapest og mine rejsetips til Zagreb, Athen og Island