Hadrians mur

Read in English

Så er jeg kommet hjem igen fra turen langs Hadrians mur, der dog startede i York. En rigtig lækker tur, og York kan absolut anbefales! Og hvor er folk dog utroligt søde, især udenfor de større byer!

Her er min rejsedagbog fra turen:

Mandag d. 11/7: Ankomst til Manchester, og derfra tog direkte til York. Taxa fra stationen til Hotel Marriott. Hotellet er i gåafstand fra centrum, lige ved væddeløbsbanen. Hotellet er susme lækkert! Svømmehal, træningslokaler og verdens blødeste senge! Og så boede vi ovenikøbet i værelse 007 ;) Efter in-checkning gik vi til Mickelgate, hvor vi fik en burger.

Micklegate

Tirsdag d. 12/7: Efter morgenmaden gik vi til Holy Trinity Church. En smuk gammel klosterkirke inkl. munkesang, så det var en meget smuk måde at begynde dagen på. Derefter gik vi på bymuren fra Mickelgate til Yorkshire Museum. Vi startede med at se det romerske tårn i haven, inden vi gik ind på museet. Efter museet spiste vi frokost på Bailey’s Café & Tea room lige udenfor museumshaven. Derefter gik turen til York Minster. Fantastisk kirke! Derefter tullede vi rundt i de gamle gader og fandt Yorks ældste pub Black Swan, hvor vi fik cider. Aftensmaden, der bestod af Fish’n’chips, blev indtaget på en anden gammel pub, The Three Tuns.

Stemning fra York

Onsdag d. 13/7: Størstedelen af dagen gik på York Castle Museum. Derefter fulgte ægte engelsk afternoon tea på Bettys. Uhhh hvor var det godt! Eftermiddagen blev brugt i York Dungeon– en meget sjov oplevelse, også for halvsarte sjæle som mig selv. Vi blev helt hooked på cider, så vi fik dagens på The King’s Arms, inden aftenen blev afsluttet med indisk mad på Jannan.

Torsdag d. 14/7: En tidlig start på morgenen, da vi skulle videre til Newcastle. Vi tog en taxa til York Station, der er vældig Harry Potter-agtig. Vi skulle dog ikke med fra spor 9 3/4, men dog spor 9. Vi ankom til Newcastle kl. 10.16. Derfra tog vi metroen til Haymarket og besøgte Great North Museum, hvor vi også spiste frokost. Derefter tog vi en gåtur langs gågaden til Monument og videre til St. Nicholas. Derfra gik vi til Black Gate og Newcastle Keep.

Udsigt over Newcastle

Efter en tur rundt i Newcastle keep tog vi metroen fra Central station efter vores tasker, som vi havde efterladt på GNM, og retur igen. Vi skulle nemlig med toget til Hexham 16.54. Ved ankomsten checkede vi ind på Station Inn. Det er en vældig fin inn bestyret af den flinkeste gamle mand! Den kan absolut anbefales til en overnatning, inden man skal videre. Derefter gik vi til Hexham Gaol, Hexham Abbey, The Shambles, parken og Moothall, hvilket er seværdighederne i Hexham. Vi spiste fish’n’chips på Paxton’s, der lod til at være de lokales stamsted.

Fredag d. 15/7: Kl. 9.03 tog vi bussen, AD122, til Housesteads, da bussen glemte at stoppe ved Chesters. Derefter tog vi bussen tilbage til Chesters, hvorfra vi gik mod Mithrastemplet (som vi aldrig fandt!). Vi stoppede ved Brocolitia, hvor vi tog bussen mod Hawthistle. Vi strandede ved Roman Army Museum, hvor vi fik en taxa til Vallum Lodge. Det sted kan jeg ikke anbefale nok. Det var simpelthen så lækkert og så sød betjening! Vi spiste på den lokale pub, Twice Brewed.

Mur-tur

Lørdag d. 16/7: Vi blev kørt til Vindolanda i regnen af en af de søde damer fra Vallum Lodge. Det var en våd og regnfuld oplevelse. Vi fik frokost i Vindolanda, inden vi tog tilbage til Vallum Lodge. Her ventede vi i en time på bussen videre til Gilsland. Her flyttede vi ind på B&B Tantallon House, hvor vi fik en meget varm velkomst og afternoon tea, inden vi gik ned mod Samson Inn – afstikker til Poltross Burn milecastle – og fik aftensmad og Archers :) Ved hjemkomsten fik vi kakao på det ene værelse.

Vindolanda

Søndag d. 17/7: Morgenmad efterfulgt af leg med B&B’ens søde søde labradorhvalpe. Afgang fra Tantallon House med bus til Roman Army Museum. Vi fik frokost på museet. Derefter tog vi en gåtur i Walltown Quarry og fandt endnu et stykke af muren. Derefter tog vi bussen til Carlisle og flyttede ind på County Hotel, ok hotel, men kan man finde et andet til prisen, synes jeg det bør afprøves. Vi gik en tur til Carlisle Cathedral (under service, så vi fik lige sang oveni). Vi gik mod Carlisle Castle, men blev afbrudt af Tullie House Museum, hvor vi brugte tiden i den romerske afdeling. Derefter umuliggjorde vand vores overgang til Carlisle Castle, så det fik vi kun set udefra. Vi gik i stedet en tur rundt i byen og spiste aftensmad på The Griffin. Derefter købte vi billetter til næste dags tur til Manchester. Jeg gik tilbage til hotellet, mens de andre tog en drink.

Walltown Quarry

Mandag d. 18/7: 9.49 tog vi toget til Manchester, hvor vi fandt vores hotel, Hotel Sachas. Ikke lige et hotel efter mit hoved. Det var snusket og ikke spor hyggeligt, og værelserne var uden vindue. Derefter gik der shopping i turen, hurra :) Vi afsluttede ved Manchester Cathedral, inden vi fik cider og aftensmad på The Old Wellington. Det var sørme en hyggelig pub!

Mig på The Old Wellington

Tirsdag d. 19/7: Hjemkomst!