Helsinki og Tallinn

Read in English

Så har jeg krydset endnu en hovedstad af, nemlig finske Helsinki og faktisk også estiske Tallinn.
Jeg besøgte byen under både en jazz-festival og Tuska-festival, som føjede musik til bybilledet.
Helsinki er en nem by at være turist i. Alle seværdigheder ligger inden for gåafstand – virkelig! Og skulle man være doven har de sporvogne, som kører over hele byen på kryds og tværs (lige hvad Kbh mangler). Derudover er finnerne utroligt rolige og meget høflige og hjælpsomme, samtidigt med at byen er fyldt med grønne oaser, så man får rigtigt gearet ned.
Dog er en uge i Helsinki lige meget nok, hvis man er til tæt-pakkede storbyferier. Der ville jeg nok anbefale en eller anden kombination med besøg i Stockholm og/eller Tallinn, hvor der flere gange er afgange. Det tager kun halvanden time at sejle til Tallinn med hurtigbåden, Linda Line.
Summa summarum: det er en fin by til en forlænget weekend ellers des lige.

I Mumiland er intet for småt til at blive mumificeret..

Her er min rejsedagbog fra turen:

Fredag d. 22/7: Vi ankom til lufthavnen omkring 11.30 og tog en taxa til hotellet. Der er absolut ingen grund til at bruge taxa, da der kører en bus, 615, direkte til banegården, der ligger direkte i centrum. Vi boede på Scandic Hotel Continental, der er et fint hotel i gåafstand fra centrum, som alt andet.
Efter vi havde smidt kufferterne, gik vi en tur rundt i byen. Vi fik set Den Gamle Kirke, kigget på Mikael Agricola Kirken og Johanneskirken, set Observatoriet, markedshallen og Salutorget ved havnen. Her er også præsidentpaladset og Katedralen, som vi fik set udefra. Vi hoppede på sporvogn 3T, som var blevet anbefalet som en god tur for turister, men vi var ret skuffede. Vi fik også gået rundt om Tempelkirken, der er bygget ind i en klippe, inden vi spiste indisk aftensmad i nærheden af Nationalteatret.

Katedralen

Lørdag d. 23/7: vi startede dagen med Katedralen, inkl. krypten, hvor der for tiden vises Ravennamosaikkerne, og den ortodokse kirke, Uspenskikirken. Derefter gik vi hen til den Botaniske Have, hvor vi fik lidt regn. Vi fortsatte dagen med lidt shopping, inden vi forsøgte os med en italiensk restaurant, der var noget af en langsommelig oplevelse! Det tog ca. 45 min. at få maden, og så var det endda ikke godt!

Ved vandværket

Søndag d. 24/7: vi købte et 24-timers kort til transport i Helsinki, for vi ville 5 km uden for byen for at se den gamle bydel fra før Helsinki blev flyttet til sin nuværende beliggenhed. Der er dog nærmest intet at se, kun en sten med indskriften om at det er her. I stedet fandt vi et gammelt vandværk fra 1864, som ikke var nævnt i vores respektive guidebøger, men det var nu rigtigt flot og interessant! Nu vi havde billetter tog vi helt til den anden ende af byen, hvor der er helt nybygget, men det var ret sovebysagtigt, så efter en frokost på McD tog vi derfra igen. Vi fik set Tempelkirken indvendigt, besøgt et marked ved storcenteret Forum, kigget i Forum og gået tur på Esplanaden, inden vi endnu engang hoppede på en sporvogn. Denne gang for at se den Olympiske Stadion fra 1938. Det er rigtigt fint. Normalt er der et tårn, man kan komme op i, men det er for tiden ved at blive restaureret.

Ægte finsk frokost

Mandag d. 25/7: vi begyndte dagen med at besøge Johanneskirken, som endnu ikke var åbnet. Vi gik derfor ned til et antikmarked nærved. I Finlands regnes ting over 50 år for antikviteter, og man skal have tilladelse for at måtte udføre det, så vi købte ikke noget. Vi gik tilbage til Johanneskirken omkring kl. 12, hvor den endelig var åben! Den er rigtig yndig og meget stor. Da vi allerede følte, at vi allerede havde set de ting, vi ville se, gik vi ned til havnen for at undersøge mulighederne for et dagcruise til Tallinn. Der gik hurtigbåde hver anden time fra kl. 8-22. Så gik vi i diverse turistbutikker, inden vi spiste en rigtig finsk frokost. Efter frokosten, der var en finsk kanelbolle indtaget på en hyggelig lille café, de absolut kan anbefales, tog vi til lufthavnen for at min mor, der var blevet hjemme pga. tandpine. Efter hun fik stillet kufferten, tog vi på den Michelin anbefalede restaurant Grill It. Der var ekstremt lang ventetid, men nøj hvor var maden god!

Tempelkirken

Tirsdag d. 26/7: min mor skulle have en sightseeing rundt til de bedste af de seværdigheder, vi andre allerede havde set, så dagen begyndte med Katedralen. Derefter gik vi over til Nationalbiblioteket, Stænderhuset og Finlandsbanken på vejen til Uspenskikirken. For at afbryde kirkekiggeriet gik ved ned til havnen for at kigge på markedet og den gamle markedshal, som blev efterfulgt af en slentretur gennem Esplanaden til Den Gamle Kirke, inden vi forsøgte at få kanelboller. Der var dog ekstraordinært lukket til kl. 12, så vi smuttede ned til Johanneskirken, inden vi gik tilbage og endelig fik de gode kanelboller :) Opfriskede gik vi hen til Tempelkirken, som vi også gik en tur ovenpå. Vi trængte til at blive lidt afkølede, så vi gik tilbage til havnen og tog med på et halvanden times cruise rundt i den finske bugt. Vi spiste italiensk, inden vi gik tilbage til hotellet.

Finsk gadekunst

Onsdag d. 27/7: vi begyndte dagen tidligt, da vi havde regnet med at skulle tage færgen til Tallinn, men der var fyldt, så vi fik billetter til torsdag. Vi spiste derfor en kage hos Fazer, mens vi planlagde, hvad vi så skulle bruge dagen på. Det blev til at vi købte en døgnbillet til metro/sporvogn/bus og tog ud til Arabia, hvor vi gik en tur og også tog i en omgang i Ittala outlettet (som sidenhen lader til at være lukket). Derefter tog vi tilbage til byen og gik på marked, inden vi hoppede på sporvognen til hotellet, hvor vi stillede vores indkøb, inden turen gik til den finske forlystelsespark, Borgbakken. Den er vældig fin og overskuelig i størrelsen. Derefter gik vi en tur ved Tööhlö-søen, hvorfra vi gik ind til centrum, hvor vi spiste på en meget lækkert tyrkisk restaurant, Mèze.

Torsdag d. 28/7: Vi sejlede fra Helsinki til Tallinn kl. 8 med ankomst 9.30. Det var vældigt nemt at gå fra havnen til centrum. Vi fik set St. Olavs kirke, en masse bymur, Alexander Nevski katedralen og rådhuset. Det er en enormt hyggelig by at vandre rundt i, da der er så meget middelalderligt bevaret, og byen er da også på UNESCOs verdensarvsliste. De fleste er også rigtigt flinke, og så kan det anbefales at snuppe frokost på café Tristan og Isolde ved rådhuset, der emmer af dejlig middelalderstemning. Byen kan fint nås på en dag, men kunne sikkert også trække en forlænget weekend. Vi sejlede hjem igen med sidste afgang kl. 21.

Stemningsbillede fra Tallinn

Fredag d. 29/7: Vi begyndte dagen kl. 7 med at tage en svømmetur i hotellets svømmehal. Efter morgenmaden fik vi pakket færdigt og stillet bagagen på hotellet inden vi gik ind til byen og fik shoppet lidt og spist en kage ved Karl Fazer. Så gik turen tilbage til hotellet efter bagagen og med Finnairs bus til lufthavnen, da den kørte direkte fra hotellet af.

Læs også min rejsebeskrivelse fra Budapest og tips til Athen, Island og Zagreb

(Specielt til Wisti: hvis du på et tidspunkt skulle få lyst til luftforandring fra den britiske sydkyst, er jeg sikker på, du vil elske Helsinki)