Kreta

Read this post in English

Så sluttede turen til de sydligere himmelstrøg og varmen, og vi er nu tilbage til det alt for tidlige efterår i Danmark. Så en lille rejseberetning til at varme sig ved kommer her:

Udsigten fra vores værelse

4/9: Vi skulle flyve 18.40 fra Kastrup, men flyet var allerede ved vores ankomst til lufthavnen deklarer udsat til 19.10, hvilket ikke kom til at holde helt stik heller, så vi ankom først til Chania lufthavn omkring kl. 23, altså midnat lokal tid. I bedste charterstil blev vi guidet ind i busser, der kørte os direkte til vores hoteller. Vi boede på Caldera Village, som er et højtliggende hotelkompleks med fine, store hotellejligheder i Agia Marina. Vores havde altan med udsigt til Kri-Kri Island, så det var bare super lækkert. Der er aircondition, pengeskab, fint lille køkken og badekar og alt i skønneste orden. Derudover er der 2 udendørs swimmingpools og 1 indendørs.

Agia Marina

5/9: Agia Marina, som vi boede i, er en turistby ca. 8 km fra Chania bestående mestendels af hoteller, restauranter og turistbutikker med postkort, solcreme og kopisolbriller. Stranden er dog ikke at kimse ad, den er faktisk rigtig fin. Den fungerer således, at der langs stranden er barer/restauranter, der har sat liggestole op til fri afbenyttelse, hvis man køber drinks og mad der. Der findes også steder, hvor man bare kan smide sig med sit håndklæde. Vi brugte således første dag på at trave byen tynd (jo det kan man sagtens selv om kæresten er på krykker. Den er virkelig lille) og derefter smide os i nogle liggestole og drikke frugtpunch.

En Kri-Kri

6/9: Driverlivet blev for meget, så vi tog bussen til Chania. Busserne kører med jævne mellemrum efter gefühl, og fra Agia Marina til Chania koster en billet 1,60 euro og kan købes i bussen, i kiosker eller i automater på busstationerne i større byer. Vi gik lidt rundt i byen, hvor vi fik set den gamle havn, der er meget smuk, og nu fyldt med tavernaer, glass bottom boats og andet turistrelateret. Vi gik en tur i byparken, hvor vi fik set krikrier, og vi fandt Agios Nikolaos kirken. Derefter gik vi på lidt shopping og fik os en is, inden vi tog tilbage til Agia Marina og tog en aftendukkert i havet.

7/9: Min kærestes ben trængte til at slappe af, så vi tog en dag på stranden, hvor jeg fik gjort et solidt indhug i min fødselsdagsgave fra min veninde, nemlig Pride & Prejudice & Zombies, som er en ganske genial, underholdende og hurtigt læst bog – velegnet ferielæsning :) Om aftenen gad vi ikke gå så langt fra hotellet for at spise, så vi tog en taverna tæt ved, hvilket var blandt feriens bedste beslutninger. Vi havnede på Synaxis, der er en meget autentisk græsk restaurant, der laver alle de gamle retter, og ikke kun de turistvenlige, og så smager det himmelsk. Priserne er også rimelige, og både ejeren og betjeningen er venligheden selv. Derudover er der levende musik, men den største attraktion er restaurantens to katte: kattemor, der hedder Synaxis, og hendes urimeligt søde killing! Kattene vil gerne snakke og går mellem bordene, men de er ikke på bordene eller i køkkenet, så det er bare lige den tand hyggeligere, og ejeren er et passioneret kattemenneske. Nå men for nu også at tale om maden fik jeg pastitsio, som næsten ikke kan opdrives på restauranter i Grækenland mere, og det smagte skønt!

Mine fødder bliver ordnet

8/9: Efter en dag på stranden skulle der opleves noget, så turen gik til Rethymnon, der er Kretas trejdestørste by. Umiddelbart ville jeg anbefale folk at tage på ferie der, da Rethymnon er mere behagelig end Chania, har flere seværdigheder og lettere kan kombinere både by- og strandferie. Vi fik set Fortezza og gik rundt og nød atmosfæren i den gamle bydel, inden vil gik ned til stranden ved havnen og kølede os i vandet. Da vi igen var tørre, fik jeg en Doctor Fish Treatment, hvilket vil sige 15 min., hvor babyfisk spiser den døde hud af dine fødder. Det kilder let, men er ellers fint nok, men så heller ikke vildere end det. Derefter tog vi bussen retur til Chania, hvor vi gik ned til havnen for at tage en tur med en glass bottom boat, men turen blev aflyst, så vi udskød det til næste dag. Vi spiste aftensmad i Chania på familierestauranten Strata og tog sent tilbage til hotellet.

Captain Nick med en blæksprutte

9/9: Da vores tur med glass bottom boat blev aflyst dagen før, havde vi booket en 3,5 times tur med Captain Nick’s glass bottom boat. Den tager fra kl. 13-16.30. Det var en ganske dejlig og anbefalelsesværdig tur, hvor man kommer ud til Kri-Kri Island, hvor vi fik set 3 geder, man der et fly fra anden verdenskrig på bunden af havet, og vi fik snorklet ved en ø, hvor kaptajnen fandt en blæksprutte. Efter turen tog vi tilbage til Agia Marina, hvor vi endnu engang spiste på Synaxis.

Melidonigrotten

10/9: Vi havde meldt os til en bustur til Knossos, men den blev aflyst uden at vi fik besked, så efter en times ventetid og 20 minutters telefonventetid kom vi i kontakt med rejsebureauet og fik en bil som kompensation. Vi kørte derfor til Knossos og derefter til Heraklion, som er hovedstanden og meget mindre turistet end både Chania og Rethymnon, hvor vi fik sen frokost og på tilbageturen fik vi set Melidonigrotten. Den er absolut et besøg værd!

11/9: Hjemrejsedag! Vi tjekkede ud fra hotellet og placerede os i liggestole ved stranden indtil kl. 18, hvor vi spiste på Synaxis en sidste gang, inden turen kl. 21 gik mod Chania lufthavn. Det er en langsommelig lufthavn, hvor det faktisk er nødvendigt at komme 2 timer i forvejen, for der er lange køer til ALT! Lufthavnen er utroligt lille og Chania er et populært turistmål, så det er udsædvanligt proppet. Pga. aftenens megen trafik blev vores fly 1 time forsinket, så vi var hjemme kl. 4 i nat.