Minitur til Berlin

Så er jeg hjemvendt fra en minitur til Berlin med kæresten. Han havde fået en billig lejlighed ved Alexanderplatz, og vi tog Eurolines fra DGI-byen til Berlin ZOB, der kan tilbyde meget billige busture alt efter, hvornår man rejser, så det blev alt i alt en utrolig billig tur for søndag morgen – fredag morgen.

Søndag d. 4. marts: Puha, tidlig afgang hjemmefra for at nå bussen fra DGI-byen kl. 6.30. Bussen var dog ikke særligt fyldt, hvilket var meget behageligt. Desværre hostede jeg, hver gang jeg prøvede på at læne mit hoved tilbage for at sove, så indtil vi nåede færgen ved Gedser, fik jeg ikke sovet så meget. Færgeoverfarten gik fint, og fik kvikket mig lidt op, så vi efterfølgende i bussen fik løst lidt kryds og tværs, indtil min bedre halvdel faldt i søvn 😉 Kl. 13.30 ankom vi til Zentral OmniBusstation (ZOB), hvorfra vi tog U-Bahn til Alexanderplatz, som er i perfekt gåafstand til lejligheden. Vi fik nøglen og fik læsset bagagen af, inden vi gik ud for at finde et supermarked. Det lykkedes dog ikke, men i stedet fik vi kigget på vores utroligt flotte nabolag, som inkluderer Berliner Rauthaus, Neptunbrunnen, Fernsehturm, St. Marien-kirchen og Nicolaikirche udover diverse butikker. Da vi ikke kunne finde et åbent supermarked, måtte vi ty til en for os utraditionel indkøbt morgenmad til om mandagen, nemlig Dunkin Donuts!

Verdens værste morgenmad!

Jeg er sikker på det nok skal give mig et sukkerchok af kaliber at starte dagen på den måde!

Mandag d. 5. marts: Dagen begyndte skidt allerede kl. 03.30 med, at jeg vågnede og havde det dårligt. Det gik ikke meget bedre, da jeg stod op for anden gang kl. 9. Dagens første punkt var indkøb af ordentlig morgenmad. Vi gik i Galeria Kaufhofs madafdeling, der ikke lader Magasins Mad og Vin noget tilbage! De havde selvfølgelig til årstiden en hel påskeægssektion! Det lykkedes mig at finde en speciel hoste-/halsthe, så derefter gik turen tilbage til lejligheden, hvor jeg fik drukket en masse the, mens kæresten blev sendt ud efter lommerørklæder. Lidt senere fik vi våget os ud igen. Målet var at se Galeria Kaufhofs påskeafdeling på 3. sal – en gigantisk samling af alt dit påskehjerte kunne begære! De havde også den dejligste Steiffafdeling – jeg drømmer om at eje en Steiffbamse. Muligvis går turen senere tilbage efter en fin en, jeg fik spottet…
Derefter var det tid til frokost, og valget faldt på Currywurst – mums! Det er så cirka også det eneste, jeg kan smage i min sølle tilstand. Efter frokosten følte jeg mig lidt friskere, så vi fortsatte lige ud af Karl-Liebknecht-Strasse til den blev gravet op og sendte os en tur ind i Nicolaiviertel, som er den hyggelige ældste del af Berlin, inden vi igen kom tilbage på sporet til Unter den Linden.

Der alte Fritz på Unter den Linden

Den gik vi op af til Brandenburger Tor, hvorfra vi tog U-Bahn til Wittenbergplatz, hvor KaDeWe ligger. Jeg fik faktisk ikke købt noget, men min kæreste fandt noget fint barbergrej, og vi fik set den fantastiske chokoladeafdeling og Wintergarten. Derfra gik vi op til Gedächtniskirche. Her meldte sulten sig, men vi kunne ikke rigtigt finde noget, der tiltalte os i nærheden, så i stedet tog vi hen til Friedrichstrasse st. og gik derfra til Georgenstrasse, hvor Deponie 3 ligger. Rigtig god, hyggelig og billig restaurant/bierstube, som kan anbefales. Jeg kastede mig ud i Pferdeapfel – en slags krydrede kødboller – som varmt kan anbefales.

Tirsdag d. 6. marts: Endnu en sen start efter en dårlig nat, så lidt sent gik vi på det Medicinhistoriske Museum, som er et vældigt fint museum, især hvis man er til menneskedele og dyr i formaldehyd og sære medicinske dingenoter.

Så er der chokolade!

Herefter gik turen til Friedrichstrasse og herfra afstikkere til RitterSportButikken, hvor alt hvad hjertet kan begære i RitterSport kan erhverves (den bør besøges, hvis du bare har den mindste lyst til chokolade!), Gallerie LaFayettes, St. Hedwig Kirche, frokost på Löwenbrau (tysk stemning for fuld udblæsning, god mad, kan anbefales), inden turen gik til Checkpoint Charlie og resten af Friedrichstrasse. Herfra tog vi hen til Hackescher Markt og Hackescher Höfe, som er nogle hyggelige og pæne små gårde med specialbutikker.

En af de omtalte gårde

Lidt à la Pistolstræde skaleret en hel del op. Jeg fik lavt blodsukker, så aftensmaden blev en hurtig omgang kebab, som heldigvis havde et tysk tvist, nemlig noget andet brød, tykkere og mere salt, og selvfølgelig med to slags kål 🙂 Herefter tilbage til lejligheden og pleje mit sølle helbred.

Onsdag d. 7. marts: Dagens første kulturelle indslag blev Humboldt-boxen, som er nyt ift. mit sidste besøg i byen. Schloss Berlin er ved at blive udgravet, en metrolinje skal gå henover og Humboldtforum skal anlægges. Forvirret? Løsningen er Humboldt-Box, som viser, hvad der var før, hvad der skal laves og lidt om forskellige afdelinger af universitetet (meningen med den del af udstillingen var lidt uklar for mig?). Vi spiste frokost på museets yderst lækre tagrestaurant, hvor vi fik gourmet Currywurst 🙂

Sådan ser en Humboldt-box ud.

Derefter gik turen til Deutsches Historisches Museum, som er et stort museum om hele Tysklands historie til 1918. Højdepunkterne er de meget flotte elektroniske faksimiler af udvalgte håndskrifter, Napoleons hat og min personlige favorit, kejserpanoramaen! Jeg havde aldrig hørt om en sådan før, men det er en meget stor rund træboks med sæder hele vejen rundt og kikkerter ved hvert sæde, så man kan se lysbilleder, der kører rundt i boksen. Sættet, der var i, da vi var der, viste verdensudstillingen i 1914 og Zeppelins luftballon.

DHM

Der var ingen åbne særudstillinger, men jeg var også rigeligt mættet af indtryk, så vi besøgte GeorgBræu Brauhaus og fik en apfelstrudel. Bryggeriet ligger ganske godt med udsigt til Nicolaikirche og en statue af Skt. Georg og dragen.

Udsigten fra GeorgBræu

Øllet skulle være udmærket, men jeg syntes ikke der var så hyggeligt igen. Derefter blev det tid til den sidste shopping, så vi kunne få det i vores bagage, inden afgangen imorgen aften 🙁 Dagen blev afsluttet med aftensmad på Weihenstephaner Brauhaus i den historiske kælder – det er god mad til pengene, men der er lidt småkoldt, så en tyk trøje er ingen dårlig idé – inden turen gik tilbage til lejligheden for at på begynde pakning og rengøring.

Torsdag d. 8. marts: Dagen begyndte med, at vi fik pakket færdigt og gjort det sidste af lejligheden rent. Derefter var planen at tage i Tierpark, men der regnede, så i stedet tog vi U-Bahnen til Deutsches Technikmuseum. Det er et meget stort museum med en masse om flyhistorien fra luftballoner til 2. verdenskrig, ligeledes om skibsfart og togfart, kunsthåndværk og et historisk bryggeri. Et umiddelbart mærkeligt sammensurium, men hver del kan ses for sig eller man kan tage en tematur, der indeholder lignende ting fra hver samling. Personligt syntes jeg togafdelingen, især maskinrum 1, var utroligt interessant.

Mig der beundrer et meget stort lokomotiv!

Museet er også velegnet til børn. Der er dog ingen grund til at benytte stedets restaurant, der er kantinemad af værste skuffe, medmindre man er ved at dø af sult.
Derefter ville vi have set udsigten fra Fernsehturm, men det var lukket grundet privat selskab. Vi holdt derfor thepause for at ligge en plan. Vores plan blev at se en kæmpemæssig modeljernbane, Loxx, (nu dagen havde stået i togenes tegn) men da vi så kom frem til den, blev vi ret chokerede over billetprisen til 11 euro pr. pers.!

Fernsehturm

I stedet begav vi os rundt i Alexa shoppingcenter, og videre rundt i Hackescher Markt kvarteret, inden det blev tid til aftensmad på Brauhaus Mitte (det fremgår nok efterhånden, at min kæreste er glad for brygrelaterede ting), som var ok. Derefter gik turen tilbage til lejlighedens dørmand for at hente vores bagage og en tur med U-Bahn til Kaiserdamm, hvor vi gjorde holdt på en ægyptisk sisha lounge, hvor min kæreste fik sig en vandpibe med rigtig frugt og jeg fik prøvet ægyptisk the (med friske mynteblade i) og en theblanding af jordbær og kirsebær, inden vi skulle med bussen retur til DK. Vi var også heldige med en tyndt befolket bus til hjemturen også, og alt gik vel.