Minitur til Rom

Jeg har været en lille tur i Rom over bededagen med min kæreste. Vi tog afsted torsdag og kom hjem lørdag aften. Det var en perfekt lille tur til vores formål: Lux in Arcana!

Torsdag: Jeg var meget glad for, at jeg havde besluttet at ofre 500 kr. mere på at flyve med SAS, da Cimber jo havde aflyst alle deres fly den dag! Vi havde da også en rigtig behagelig flyvetur med SAS til Rom. Efter en utrolig forvirrende omgang billetkøb og venten kom vi endelig med Leonardo Express (som i dette tilfælde på ingen måde var express!) til Termini, hvor vi skiftede til metroen, som vi tog til Colosseo. I første omgang kunne vi ikke finde vores hotel på den opgivede adresse, men det viste sig, at det var en lejlighed! Meget mærkeligt, og ikke hvad vi forventede! Beliggenheden var fantastisk, men det er også det bedste at sige om B&B Colosseo Suites! Sengen var forfærdelig, badet svingede mellem kogende og iskoldt vand, køleskabet kølede ikke osv.! Vi spiste til gengæld pizza med udsigt til Colosseum. IMG_6446

Fredag: Vi vågnede tidligt pga. larm fra de andre beboere i opgangen og den forfærdelige seng, så vi var klar til at gå ned til morgenmad på pizzariaet, som var inkluderet, kl. 8! Vi gik derfra hen til Museo Capitolini og var blandt de første inde for at se Lux in arcana. Det var en helt fantastisk udstilling, og vi brugte 3 timer på at gå den igennem. Derefter tog vi en vandpause, inden vi gik langs Via Corso til Ara Pacis-museet. Der var live xylofonmusik til udstillingen. Vi vandrede derefter hen til den spanske trappe, hvor vi fik en sen spaghettibaseret frokost. Vi shoppede lidt, inden vi tog metro til Vatikanet, hvor vi så Peterskirken. Vi vandrede videre ad Via Cola de Rienzo, hvor min kæreste fik købt noget barbergrej i en gammel barberbutik. Vi fik en sen eftermiddagssnack (lækker frisk frugt, mums!), inden vi gik til Piazza del Popolo og Villa de Medici og sluttede ved Trevifontænen, hvor vi nød solen. Derefter gik vi hjemad og fandt pizza/gnocchi på vejen med ægte italiensk sang til, dvs. ejeren af restauranten (en ældre italiensk herre) brød pludseligt ud i sang – tænk Lady og Vagabonden!

Lørdag: Vi vågnede endnu en gang tidligt og “tjekkede ud” af lejligheden efter morgenmaden. Vi tog metroen ind til Termini, hvor vi efterlod kufferten og købte billet til Leonardo Express. Derefter ud tog vi metroen til EUR Fermi, hvor vi fandt Planetario di Roma e del Museo Astronomico. Vi så først selve museumsdelen, inden der var forestilling kl. 12.30. Det var en skuffende oplevelse, eftersom museet udelukkende havde italienske skilte, og kvaliteten af de viste stjernebilleder i forestillingen var set bedre. Vi tog derefter tilbage til Termini, fik fat på kufferten og spiste sen frokost, inden vi hoppede på toget (denne gang mere express) til lufthavnen. Angående Leonardo Express vil jeg derfor anbefale, at man ikke har presserende aftaler i den anden ende, for det svinger altså mellem 1 time og 30 minutter at nå frem, når først man er på toget!

5 Comments

1. Pingback: Taskomanen slår til igen.. « Vendelias Blog

2. Som altid skønt at læse om den skønne Gypsy Anjas rejers <3 Jeg ville bare ønske at du ville uploade billeder af ture 😛 facebook gallery??