Edinburgh, storby og naturoplevelser kombineret

Read in English

Jeg har været en lille tur i Edinburgh og en sviptur til Glasgow. Det skotske kan anbefales.

Udsigt til Edinburgh Castle

Vi tog afsted søndag d. 19/5, og ankom relativt tidligt. Vi tog en taxi til vores hotel, Jurys Inn, som ligger utroligt centralt. Vi gik fra hotellet til Royal Mile, hvor vi så St. Giles church. Derfra gik vi til Greyfriars Bobby, George Hariot’s School, Grassmarket, West Bow, Victoria Street og Upper Bow. Herfra gik vi til Holyrood House, som vi ikke kunne besøge, da dronning Elizabeth var hjemme for tiden. Vi spiste på No. 1 – meget lækkert. Derefter gik vi til Wawerley Station, Princes Street, Scott Monument, og hjem ad North Bridge.

Greyfriars Bobby

Mandag d. 20/5: Vi forsøgte at tage en bus til Ocean Terminal, men da de kun tager lige penge, måtte vi gå gennem Leith. Vi kom frem og fik set Royal Britannia. Vi tog dog bussen tilbage til Princes Street Gardens, som vi gik igennem op til Edinburgh Castle. På slottet fik vi set kronjuvelerne, St. Margareth’s chapel, War Memorial og Prison of War. Udstillingerne er utroligt godt formidlet, og der er personale til at forklare og fortælle, så der er umiddelbart ingen brug for audio guides. Derefter kiggede vi på butikker på Princes Street, bl.a. Jenner’s. Vi spiste på Bella Italia i Hannover Street, som ikke kan anbefales.

Edinburgh Castle fra Princes Street Gardens

Tirsdag d. 21/5: Vi tog toget til Glasgow, 9.15 og ankom 10.06. Vi gik til George Sq., og derfra til Glasgow Cathedral. Vi kiggede indenom Glasgow Central, og tog toget retur kl. 16.00. Vi spiste igen på No. 1, inden vi gik en aftentur på Calton Hill. Utroligt smukt!

Vue fra Calton Hill

22/5: Vi begyndte dagen med at gå op til Arthur’s Seat. Efter den tur forkælede vi os med at købe fudge fra Fudge House. Det var dog ikke nær så godt, som det man kan få ombord på Royal Britannia. Frokosten blev indtaget i Princes Mall, inden vi gik i Princes Street Gardens for at høre kanonskuddet kl. 13. Derefter gik vi tur i Rose Street bag Princes Street. Vi fik afternoon tea på Patisserie Valerie. Derefter fik vi en rundvisning i Real Mary King’s Close, som er meget omtalt og anbefalet, men vores guide var utroligt uengageret, og det var en skuffende oplevelse. Aftensmad blev indtaget på Albanach, en steak and ale pie, som var vældig lækker.

På vej op til Arthur's Seat

På vej op til Arthur’s Seat

23/5: Vi var på jagt efter en skotsk morgenmad, men desværre åbnede Spoon sent, så i stedet spiste vi på Garfunkel’s. Vi købte det sidste ind på Royal Mile, inden vi tog en taxi til lufthavnen og vendte retur til DK.

Skøn by, herlige mennesker, men ikke en by for folk med gangbesvær!

Læs mine tips og tricks til Athen, Zagreb og Barcelona

6 Comments

1. Pingback: Travelogue from Edinburgh | Vendelia

2. Pingback: Hadrians mur | Vendelia

3. Pingback: London, Bournemouth, Bath og Bristol! | Vendelia

4. Pingback: Rejsedagbog fra Riga – Vendelia

5. Pingback: Forlænget weekend i Hamburg – bustur fra helvede! – Vendelia Travels