Rejsedagbog fra Riga

Read in English

Så har jeg tjekket 22 europæiske hovedstæder af min liste. Her er min rejsedagbog fra min nylige tur til Riga:

Søndag: Vi ankom tidligt og tog en taxa til Hotel Riverside. Taxa er ikke dyrt i Letland og en taxa fra lufthavnen til centrum koster ca 12 euro. Vores værelse var ikke ledigt endnu, så vi stillede kufferten, og gik ind til den gamle by, hvor vi spise yoghurt på Coffee Inn. Vi gik rundt i den gamle bydel, hvor vi bl.a. fik set Svenskeporten, som blev opført i bymuren i 1698. Bemærk vinduet over porten. Her boede bødlen, og han satte en rød rose i vinduet, hvis der var en henrettelse.

Svenskeport

Svenskeporten

Gamle Riga er charmende genopbygget med brosten, små gader, gamle huse. Der er mange små butikker og hyggelige spisesteder i forskellige stilarter. Vi spiste frokost på Peter’s Brewhouse. Det var fin øl, og maden var ok. Derefter gik vi tilbage til hotellet og fik vores værelse. På vores tur rundt i den gamle bydel, havde vi spottet Rozengrals, som vi spiste aftensmad på. Det er en middelalderrestaurant med alt hvad det indebærer: rummet er kun oplyst af stearinlys, tjenerne er i middelalderkostumer, der spilles middelaldermusik af udklædte musikanter på middelalderlige instrumenter og maden serveres i stentøjskrukker. Selve maden er lavet efter originale opskrifter. Du kan læse i menukortet, hvorfra de stammer. Jeg fik f.eks. en velsmagende siciliansk ret fra 900-tallet. Det er så absolut en fed oplevelse, og jeg kan kun anbefale det.

Rozengrals2

Menukortet studeres på Rozengrals

Vi afsluttede dagen med en drink på Lido i den gamle by.

Mandag: Vi startede dagen med at kigge på Markedshallerne, som er de gamle hangarer for zeppelinerne under første verdenskrig. Hangarne blev ombygget til markedshaller i 1930, men man kan stadig se både ude og inde, hvad deres oprindelige funktion har været.

markedshal

Markedshallerne

Derefter gik vi på sightseeing, da vejrudsigten sagde, at dette ville blive vores varmeste og tørreste dag på turen (og det holdt stik!).

frihedsmonument

Frihedsmonumentet

Vi startede med at se Frihedsmonumentet, der ligger smukt med parker til hver side og derfra gik vi hen til Livu-pladsen, som er en nyere plads med barer og dansesteder om aftenen. Her ligger Store og Lille Gilde samt Kattehuset i det ene hjørne. Det er tre smukke bygninger, og især historien er sjov. Kattehuset blev bygget af en ekskluderet købmand, som fik sat to katte på taget af huset, som havde rumperne mod Store Gilde. Han blev dog optaget igen i Store Gilde og derefter har kattene haft hovederne mod Gildet.

Kattehus

Kattehuset

Herefter gik vi hen til De Tre Brødre, som byens tre ældste huse kaldes, og Skt. Jakobs kirke, som er den katolske domkirke.

trebrødre

De Tre Brødre

Herefter gik vi hen til Riga Slot, som er skuffende efter danske slotsstandarder. Det var ovenikøbt lukket, da en renovation er igang. Vi gik hen til Doma Laukums, domkirkepladsen, hvor vi spiste på Key of Riga. Endnu en temarestaurant, hvor alle tjenerne er i kostumer. Temaet er den lettiske film The Devil’s Servant. Der er hyggeligt, og maden er rigtig god. Jeg kunne dog forestille mig, at den bliver pænt besøgt om sommeren, så hyggen går lidt af. Efter frokosten gik vi ind i domkirken (entré 3 euro). Det er en fin kirke med en indre gård, der fungerer som en slags kirke- og byhistorisk udendørsmuseum i miniformat. Igen var en renovation igang, så krypten kunne vi ikke besøge. Vi gik til Ratlaukums, rådhuspladsen, hvor vi så rådhuset og Sorthovedernes Hus.

Sorthoveder

Sorthovedernes Hus

Sidstnævnte er det genopbyggede hus til de tyske ugifte købmænds laug, og huser en kunstsamling. Denne var dog lukket, fordi landets præsident holder til her, mens Riga Slot bliver ombygget. Vi faldt over det sødeste lille sted, Black Magic, hvor vi fik kaffe og kage. Stedet er indrettet i heksestil, og deres speciale er chokolade og Black Balsam, som er den lokale udgave af akvavit i stil med Jägermeister. Der er utrolig god stemning og alt smager fabelagtigt.

BlackMagic

Pebermyntethe på Black Magic

Efter pausen her gik vi en tur i Esplanadeparken, videre til Elizabetes iela og Alberta iela, som er de to gader med mest art nouveau arkitektur. Alberta iela er en kortere, men smuk gade med det eneste skønne hus i Art Nouveau efter det andet. For enden af gaden ligger Art Nouveau museet, som er et besøg værd, men selv hvis du ikke vil besøge museet så kig ind i opgangen.

Alberta3

Alberta iela

Det var dog lukket, så vi gik til Kristi Fødselkatedralen, den russisk-ortodokse kirke i Riga. Den er utroligt flot. Efter meget møje og besvær fandt vi Berga Bazaar, som skulle være et hyggeligt shoppeområde, men det virkede nu meget småt og dødt på os. Det var efterhånden blevet koldt så vi gik indenfor i butikscenteret Origo og derefter i Stockmann, inden vi spiste aftensmad på Ambiente. En restaurant indrettet som en art nouveau lejlighed. Indretningen var skøn og maden lækker.

DCIM100GOPROGOPR3395.

Min forret på Ambiente

Tirsdag: Vi begyndte den regnfulde dag med at se udsigten fra 17. etage i Videnskabsakademiet, også kaldet Stalins fødselsdagskage, en bygning i stalingotik, der minder om De Syv Søstre i Moskva. Der er elevator til 15. sal og trapper resten af vejen. Udsigten er rigtig god.

UdsigtAkademi

Udsigten fra Videnskabsakademiet

Da vi kom ned igen, var der ophold i regnen, så vi gik hen til Art Nouveau-museet. Det er indrettet i arkitekten Konstantīns Pēkšēns’ egen lejlighed, som er meget smuk.

artNouveau

Trappen i Art Nouveau-museet

Dog ville jeg gerne have flere informationer om lejlighedens beboere og ikke kun om tingene deri. Vi spiste frokost på Alberta 13, en restaurant i art nouveau stil ved siden af museet. Det var glimrende mad, virkelig god betjening og hyggelig stemning.

Alberta13

Alberta 13

Vi gik derefter ind til den gamle bydel igen og kiggede på Tornu. Regnen tog til, så vi søgte ly på Apotekermuseet. Det var en meget fint lille museum, og ganske interessant, men der er kun få skilte på engelsk, så en guide er tilrådeligt. Det skal dog bestilles på forhånd, så gå derind dagen før, hvis du ved, at du vil se museet! Efter museet havde vi brug for mere ly, så vi gik endnu en gang på Black Magic, og det var endnu en gang lækkert! Derefter kiggede vi ind i Skt. Peters kirke (entré 7 euro), en stor kirke med et meget højt tårn.

Peterskirke

Skt. Peters kirke

Vi krøb mere i ly på Folkklubs ala Pragrabs, en af de bedste ølbarer og spisesteder i Riga. Man går meget langt ned og pludselig er man i et stort mørk, men hyggeligt rum med borde, stearinlys og lokal musik. Der er et stort udvalg af øl og god men solid lokal mad til meget rimelige priser!

Folkklubs

Folkklubs ala Pragrabs

Det stod ned i stænger, da vi kom ud, så vi skyndte os alt hvad vi kunne tilbage til hotellet, men vi blev gennemblødte!

regn

REGN!!!

Onsdag: Vi begyndte dagen i Origo, da min husbond skulle bruge et par nye sko, og gik derefter videre til Det Naturhistoriske Museum. Det er et ret godt museum, især til børn, da det er meget spændende formidlet.  Vi spiste frokost på Ambiente. Maden var endnu engang god, men musikken var moderne og betjeningen ikke nær så god. Derefter kiggede vi i Tornis smykkeforretning, hvor de har en smykkeudstilling.

GalleriaRiga

Galleria Riga

Vi gik i Galleria Riga, et meget flot indkøbscenter, inden vi gik på Alus Celle, Rigas bedste ølbar. Den er meget anonym udefra, men stol bare på at adressen er Baznicas 35. Begge ejere var tilstede, så vi fik en meget god og personlig betjening. De er meget passionerede ølentusiater!

AlusCelle

Alus Celle

Derefter gik turen til World of Hat, som er et nyt etnologisk museum med hatte fra hele verden. Det er meget fint formidlet, og man får en god introduktion af museumspersonalet.

WorldOfHat

World of Hat

Det var meningen, at vi ville spise på Vincents, men menukortet tiltalte os ikke. I stedet gik vi til Piejura og sluttede af med kage i Galleria Centers.

Torsdag: Hjemrejse.

Akademi

Videnskabsakademiet

Tips:
– Centrum er ikke voldsomt stort, så man kan gå til alting, hvis man lige planlægger at se ting i nærheden af hinanden.
– Det er billigt at købe ind i supermarkeder i Letland.
– Lettere går meget op i yoghurt, så det er oplagt at spise det som morgenmad. Spørg evt. en lokal i supermarkedet, hvad deres favorit er!
– Vær opmærksom på trafikken! Lettere kører ret aggressivt. Og cykler på fortovet.