Weekendtur til Kiel

Jeg fik pludseligt 14 dages uventet ferie og måtte hastigt planlægge en rejse. Det blev til en forlænget weekend i Kiel.

Kiel er perfekt til en hurtig weekendtur: Den ligger tæt ved den danske grænse og kan hurtig nås med både færge eller bil; den er ikke større end man sagtens kan opleve den til fods; der er mange fine butikker og gode restauranter.

Alter Markt i Kiel

Alter Markt

Vi valgte at booke et værelse på Basic Hotel Ostseehalle, fordi det var centralt placeret, havde parkering og det var gratis at medbringe hund. Og det var slet ikke noget dumt valg!
Jeg havde ikke indset, hvor centralt placeret hotellet var, men det var lige midt i byen. Det var utroligt praktisk til lige at smide eller hente noget på værelset.
Ellers var hotellet basalt, som navnet siger, og har det, som du har brug for: en seng, et rent badeværelse, skab og et bord med stole. Du betaler altså ikke for minibar og fancy shampoo i badet.
Der er stabilt og gratis wi-fi, og en ret god morgenmadsbuffet. Parkeringen er i det nærliggende parkeringshus til Karstadt. Du kan købe parkeringsbilletter til en favorabel pris i hotellets reception.

Europaplatz Kiel

Hotellet ligger lige ved Europaplatz midt i byen

Da vi havde tjekket ind gik vi ad Holsteinstrasse til den gamle bydel, hvor vi fandt Kieler Brauerei, det lokale bryghus. Her spiste vi en dejlig frokost bestående af Curry Wurst og Labskovs. Det var rigtigt godt og kan anbefales.

Kieler Brauerei

Frokost på Kieler Brauerei

Efter frokosten gik turen videre rundt i den gamle bydel, hvor vi så Nikolaikirche (Skt. Nikolai er udover at være julemanden også beskytter af søfolk og handlende, og derfor meget relevant for en søfartsby som Kiel).

Nikolaikirche

Nikolaikirche Kiel

Efter at have kigget rundt på byen og butikkerne var det tid til en god tysk aftensmad. Desværre var Ratskeller lukket, som ellers skulle være en rigtig god restaurant, så istedet gik vi på Das Wirtshaus, som faktisk lå et stenkast fra vores hotel. Her fik vi dejligt schnitzel, som de havde et imponerende udvalg af på menukortet. Et rigtigt god tegn var, at de var mange lokale, der spiste her, og jeg kan roligt anbefale stedet. Deres Feuerschnitzel var meget stærk, men god!

Feuerschnitzel

Feuerschnitzel på Das Wirtshaus Kiel

Næste dag var søndag, så her gik turen først til Sclossgarten og ned langs Kiellinie, som er en fin strækning langs Kielerkanaler.

Schlossgarten Kiel

Schlossgarten

Her ligger GEOMAR, som er et oceanarium, og de har et bassin med sæler, som man kan se uden at besøge museet. Dem kiggede vi selvfølgelig på, inden vi gik videre til Alter Botanischer Garten.

Sæler

Sæler ved Kielerlinie

Der er to botaniske haver i Kiel, den gamle og den nye. Den gamle er altid åben og her er hunde tilladt, så vi gik en turen og nød de fine træer og planter. Den er ikke voldsomt stor, men der er til gengæld en ret stor højdeforskel.

Botanisk Have Kiel

Alter Botanischer Garten

Efter en tur rundt i den kølige skygge i haven gik turen videre til Kunsthalle Wien. Her er en spændende (og gratis) antiksamling, som byder på afstøbninger af de mest berømte skulpturer og friser fra antikken. Der er også en vase- og mønstsamling. Hele samlingen har været på slottet i Kiel, men blev gemt bort under anden verdenskrig. Efter krigen blev samlingen doneret til universitetet i Kiel, som åbnede den for offentligheden. Resten af museet rummer moderne kunst og har en beskeden entrepris. Der er en spændende afdeling om Goethe og Faust, en del malerier og forbløffende meget installationkunst.

Antiksamlung

Antiksamlingen i Kunsthalle Kiel

Bagefter gik vi tilbage til den gamle bydel, hvor vi spiste frokost på Cafe Konditorei Fiedler, der ligger smukt mellem det gamle kloster og Nikolaikirche. De har et stort udvalg af morgenmad og kager, og det er ganske lækkert.

Fiedler

Omlet på Cafe Konditorei Fiedler

Turen gik nu til Hiroshimapark, der er en fin lille park med vandkunst.

Hiroshima Park

Vandkunst i parken

Her fik vi kølet lidt, inden vi gik videre til havnen ved Sophienhof og hovedbanegården. Det er en smuk tur, hvor der er fine skibe at se på.

Havnen

Her fik vi også kølet os ned med Spaghettieis på Eiscafé Toscanini.

SpaghettiEis

Spaghettieis

Vi rundende den kulturelle del af dagen af med at kigge på rådhuset, som har tydelige skudhuller på facaden efter anden verdenskrig, og Operahuset.

Rådhuset i Kiel

Inden middagen fik vi drinks på Mango’s, som ligger på torvet lige ved Nikolaikirche. Her er utroligt hyggeligt.

drink

Drinks på Mango’s

Vi ville have spist på Löwenbrauen, men den var lukket, så vi fik aftensmad på Kieler Brauerei. Denne gang en øl-schnitzel.

KielerBrauerei2

Øl-schnitzel på Kieler Brauerei

Dagen blev afsluttet på El Sombrero Verde, som er en hyggelig mexicansk café og bar.

Næste dag gik vi på shopping på Holtenauer Strasse, som er en god shoppinggade. Efter veloverståede indkøb gik turen videre til Flensburg, hvor vi gjorde holdt til frokost. Flensburg er altid en hyggelig by at besøge. Vi fik en dejlig frokost på Restaurant Alte Senfmühle, der ligger i en af de gamle gårde. De har et fint udvalg af frokostretter til billige penge. Jeg fik dagens frokostfisk (laks). En meget passende størrelse, og så var den lækker.