Rejsedagbog fra Weimar og Osnabrück

Da Kristi Himmelfart meldte sig, pakkede vi bilen med sommertøj, solcreme og en god veninde og satte kursen mod Tyskland! Her er min rejsedagbog fra turen:

Torsdag: Første stop (udover et par pauser på Autobahn) var Buchenwald.

Koncentrationslejren er mere eller mindre blevet jævnet med jorden og er lavet om til et mindested for de folk, der omkom der under krigen.

Idéen er der ikke noget i vejen med, men for min historieinteresses skyld, er jeg hundrede procent tilfreds. Der er for det første ikke meget af historisk interesse at se, og den barakbygning, der stadig er tilbage, er låst af. Det forekommer mig,vat der er en vis forsigtighed ift. at grave for dybt, hvilket jeg selvfølgelig godt kan forstå.

Jeg er bare ikke udpræget begejstret for den løsning, de er kommet op med, nemlig moderne kunst. Jeg elsker kunst, men moderne kunst skal altså være af en vis kaliber for at fange min interesse, og det er ikke tilfældet i Buchenwald.

Jeg er dog stadig glad for at have besøgt stedet, hvor mange danske fanger sad, men jeg skulle bare have haft afstemt mine forventninger.

Næste stop var Weimar, hvor vi have indlogeret os for natten. Da vi var tre på turen, kunne vi kun finde et ledigt hotelværelse i Weimar, nemlig på Comfort Hotel Weimar, som teknisk set ligger i Schöndorf. Der er intet i vejen med hotellet, som er absolut udmærket, men der er bare ikke meget at komme efter i Schöndorf, og det viste sig at være en lang gåtur ind til Weimar for at finde aftensmad. Især fordi det var helligdag og alle spisesteder, vi fandt, var lukkede. Efter tre kilometer fandt vi dog en Biergarten med livemusik, en grill og mange øldrikkende lokale! Det var mægtigt hyggeligt og ægte tysk!

Bagefter tog vi tilbage til hotellet og lagde planer for næste dag.

Fredag: Vi begyndte dagen med at tage bilen ind til centrum af Weimar. Vi spiste morgenmad på Café Frauentor, som havde et imponerende menukort bare med morgenmad! Vejret var skønt, så vi kunne nyde maden udendørs.

Derefter gik vi en tur rundt i byen og fik set den berømte statue af Goethe og Schiller som for tiden har selskab af nogle blå får.

Vi fik også set Goethes hus.

Vi tog derefter videre til næste destination på turen, nemlig Osnabrück. Turen skulle tage ca. tre en halv time, men vi afprøvede en app, der hedder Maps.me (mere om den i næste uge), og (spoiler) den er ikke helt optimal til bilkørsel, så det blev en unødvendigt lang tur.

Da vi endeligt kom frem tjekkede vi hurtigt ind på vores hotel og gik direkte ud for at finde noget mad. Vi boede på Steigenberger Hotel Remarque, som ligger tæt ved Altstadt i Osnabrück, så vi faldt først over Café Am Markt. Det var udmærket. Da det var aspargessæson, fik jeg mig et halvt pund hvid asparges med æg!

Lørdag: Vi begyndte dagen med at køre fluks til Kalkriese, hvor der ligger et museum om Varusslaget. Jeg havde høje forventninger, men museumsheldet fulgte mig ikke på denne tur. Det var en flad fornemmelse! Jeg er ellers glad for alt antikt, men det var gået for meget moderne museumsformidling i den, dvs. fundene er gemt væk til fordel for skærme med talende skuespillere.

Udenfor var det ikke meget bedre. I stedet for at genbygge eller bare antyde, hvordan stedet har været på tidspunktet for slaget, er der opstillet containere med lyde og kunstneriske billeder!!

Jeg blev dog ikke snydt for den fine Römermaske, der er en del af en hjelm fra en af romerne.

Vi kørte tilbage til Osnabrück, hvor vi spiste frokost på Créperie Am Markt, hvor man kan få både mad- og dessertpandekager.

Derefter gik vi rundt i byen og nød den charmerende arkitektur og de mange butikker.

Aftensmaden blev indtaget på Weinkrüger, som vi faldt over i en af de mange gamle gader. Det er en gammel restaurant med et traditionelt menukort. Jeg fik endnu en gang pandekager, den gang med broccoli og ost.

Søndag: Vi begyndte dagen med en søndagsbrunch på Café Alex. Den kan anbefales. Det er en meget omfattende og lækker brunchbuffet. Derefter tog vi tilbage til hotellet for at tjekke ud og satte kursen mod grænsen. Endnu en gang havde vi lidt udfordringer med kort-appen, som måtte nøje overvåges for ikke at lede os på omveje.

Alt i alt en dejlig tur trods lidt udfordringer med teknikken. Og Weimar kan absolut tåle et længere ophold.