Bilferie med uheld – hvad gør man?

På den seneste biltur til Tyskland, var vi så uheldige, at bilen punkterede – hvad gør man så?

Det var lørdag i München, og vi havde planlagt at besøge Tierpark Hellabrunn, som er den lokale zoo, inden vi skulle til Kaltenberger Ritterturnier. Men ak, sådan skulle det ikke gå.

Bilen ramte en kantsten med forhjulet, som punkterede – ikke lidt, men temmeligt solidt! Vi havde ikke et reservehjul med, men kun et lappesæt, som vi på forhånd kunne se, ikke ville du.

For at føje spot til skade, var vi lige ud for en nødudgang ved zooen, så vi kunne ikke blive holdende. Så var gode råd dyre, og vi ringede fluks til SOS dansk autohjælp, som er en del af vores forsikringspakke. Her følte vi os i gode hænder, da de lovede at kontakte deres tyske samarbejdspartner og få en mekaniker ud til os, der så kunne skifte dækket.

Halvanden time senere modtager jeg en sms fra den tyske samarbejdspartner, Roland, om at hjælpen er på vej, men der går kun små 10 minutter, inden jeg modtager en opringning fra det tyske værksted, om at de ikke har vores dæktype før mandag, og ikke kan flytte os, da de ikke har lånebiler, og at vi skal kontakte forsikringen. Så jeg ringer til SOS igen og forklarer, at vi holder ulovligt og ikke kan køre nogen steder, og at det tyske værksted, som Roland har kontaktet, ikke kan hjælpe. SOS lover at vende tilbage hurtigst muligt. Efter 1 time har jeg stadig intet hørt, og jeg ringer derfor igen til SOS. Her får jeg en ubehøvlet kvinde i røret, som oplyser mig om, at de har travlt.

Vi går herefter i krig med at ringe rundt til at de tyske værksteder, vi kan se, der er i nærheden. Samstemmende har de ikke noget dæk og kan ikke flytte os, udover en enkelt gut, der godt kan tilbyde os at flytte bilen.

Langt om længe kommer vi dog igennem til den første person, vi talte med hos SOS, som ikke kan forstå problemet, for hun har fået oplyst af Roland, at vi er bugseret væk, og at dækket bliver skiftet mandag! Smukt! Vi forklarer sagens rette sammenhæng, og spørger, om vi skal få den værksted, vi har været i kontakt med til at flytte bilen, og om vi så kan leje en bil til om mandagen. Den kan man dog ikke, for de har indtil 3 timer efter værkstedets åbningstid om mandagen til at ordne skaden, og kan det ske, har man ikke ret til kompensation i form af en lejebil.

Det var en temmelig skuffende oplysning, eftersom vi på dette tidspunkt havde siddet 5 timer i bilen og ventet på hjælp og ikke var kommet et skridt tættere på en løsning. Heldigvis var der dog ikke sket en nødsituationen i zoo! Vi fortsatte vores rundringning til forskellige værksteder, og langt om længe fandt vi en, der havde en brugt dæk i den rette størrelse, som vi kunne købe for 200 euro!

Så mit bedste råd er, at man ikke skal punktere på en lørdag! Og man skal heller ikke sætte sin lid til SOS dansk autohjælp. Jeg er dog sikker på, at der er gode historier derude, hvor de faktisk har været til hjælp, men det var lidt af en farce for vores vedkommende.
Alt endte dog lykkeligt, og vi kom til ridderturnering, men kun fordi der findes søde og hjælpsomme mennesker, og fordi vi var proaktive!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.